català | castellano | english home   sitemap   avís legal   crèdits   contacte  
home home

Els Fons

Científic o Institució: La Maquinista Terrestre y Marítima, S.A.
Institució dipositària: Arxiu Nacional de Catalunya
Paraules Clau:
Període cobert: 1855-1992
Informació Addicional:

Empresa metal·lúrgica fundada a Barcelona el 1855 per Valentí Esparó, Nicolàs Tous i Celdoni Ascacíbar mitjançant escriptura de constitució signada el 14 de setembre de 1855, amb un capital inicial de 20.000.000 de rals. La societat tenia per finalitat la construcció de vaixells, calderes, màquines de vapor terrestres y marítimes, locomotores, motors hidràulics, transmissions de moviment, màquines per a filats i teixits, estampats i totes les altres classes de màquines que es consideressin convenients. El 1864 es va concentrar tota l'activitat de l'empresa al barri de la Barceloneta de Barcelona, on va romandre durant més de cent anys. Allí es fabricaren la major part de màquines de vapor per al ferrocarril i la navegació: des del varador del port de Barcelona el 1866 fins a la perforadora per al túnel de l'Argentera de la línia de ferrocarril Reus-Mora d'Ebre, passant per les primeres locomotores construïdes íntegrament a Espanya. L'any 1917, la Maquinista i la companyia de ferrocarrils MZA constituïren una societat per al subministrament de locomotores per a ota la seva xarxa. Aquest encàrrec determina l'ampliació de les seves instal·lacions amb la construcció dels tallers de Sant Andreu del Palomar, en funcionament el 1920 i ampliats el 1944. Durant aquests anys la Maquinista participà en el Projecte de Reconstrucció de Locomotores, reconstrucció de gran quantitat de pons malmesos durant la guerra civil, en el Pla Nacional d'Instal·lacions Hidroelèctriques i inicià la construcció regular de motors Dièsel. Totes aquestes millores portaren a l'empresa a realitzar successives ampliacions de capital en els anys 1942, 1946, 1948, 1951 i 1953. En aquesta última ampliació entrà com accionista l'empresa suïssa Brown Bovery que produí la introducció de l'empresa en la fabricació de motors elèctrics.
L'any 1965 es tancaren definitivament els tallers de la Barceloneta i les oficines i administració passaren a Sant Andreu.L'any 1972 l'Instituto Nacional de Industria (INI) entra com accionista majoritari de l'empresa i el 1989 vengué la major part del capital al grup franco-britànic GEC-Alsthom. El nou soci construí les actuals instal·lacions a Santa Perpètua de la Mogoda, inaugurades el 1994.

Descripció:

Documentació administrativa
Documentació Tècnica
Fotografies
Plànols
Correspondència


 

Volum aproximat: 355,2 ml



[tornar]

bottom